Čau! Dnes si v EP39 dokážeme, že literární věda je skutečná „věda“ a ne jenom nějaké plácání o dojmech, které na nás báseň či próza udělala. Připravte si pravítka, papíry, tužky, barevné fixy, kalkulačky (nebo pokud jste dobří v matematice, tak trojčlenku) a Máchův Máj. Rozebereme si slavných úvodních 14 veršů, abychom zjistili, že český jamb není ani tak ta_tá_ta_tá_ta_tá_ta_tá jako spíš tá_ta_ta_tá_ta_tá_ta_tá. Potom se podíváme na začátek druhého zpěvu, kde nás Mácha překvapí trochejem symbolizujícím cválání koně, jež předznamenává Vilémovu smrt (tak to alespoň interpretuje Miroslav Červenka v nejslavnější strukturalistické máchologické studii Polymetrie Máje; je dostupná online, tak si ji můžete přečíst). Na závěr se podíváme na vrcholnou scénu třetího zpěvu, kde Mácha prostřednictvím alexandrínu dodal materiál učitelům češtiny, kteří tak již skoro dvě stě let vysvětlují svým žákům, co je to oxymóron. Dnešní díl je trochu „vědečtější“, ale stejně zjišťujeme, že naše videa sledují spíš skuteční zájemci i literaturu než maturanti, již se bojí češtiny, takže se vám to třeba bude líbit. A když ne, vrátíme se s radostí k rozborům literárních děl.
Každý týden pro vás vypouštíme nové video. Pokud se o něm chcete dozvědět co nejdřív, sledujte nás na Facebooku a na YouTube kanále #napotítku. Tady na našem webu najdete různé články nebo třeba testy. Chtěli byste video na téma které jsme přeskočili nebo nám třeba říct, co se vám nezdá nebo se vám líbilo? Napište nám na Facebooku nebo do komentářů na YouTube a hlavně sdílejte, ať i vaši kamarádi a spolužáci mají na potítku inspiraci.
Ať se vám dobře čte!