Čau! Dnes se v EP66 podíváme na další lingvistické téma, totiž na morfematickou analýzu (respektive na formální rozbor slovního tvaru). Dnešní díl je přeci jen zaměřený spíše na vysokoškoláky, blíží se totiž zkouškové období a morfologie tradičně patří k nejnáročnějším zkouškám v životě studenta bohemistiky. Pokusíme se také o propojení vysokoškolského pojetí a středoškolského přístupu k analýze slovních tvarů. Zatímco v jiných oborech se totiž nové akademické objevy uplatňují i při středoškolské výuce, při výuce morfematiky se dodnes vychází z několik desetiletí starých konceptualizací, které jsou neúplné, nepřesné, a proto ve výsledku nesmyslné (proč se učit něco, co je náročné, a navíc nepřesné, ergo neužitečné?).
Ukážeme si nejprve jednoduché postupy, jako např. určení kořene (radixu) či předpony (prefixu), podíváme se ale také na jemnější terminologické nuance (slovotvorný a tvarotvorný prefix, interfix) a na morfémy, se kterými se na středních školách většinou nepracuje (nekoncový tvarotvorný sufix, intersegment). Pokusíme se také vysvětlit nutnost systémového a funkčního pohledu na studium jazyka, který vyžaduje mimo jiné náhled na tvary slov jakožto na syntagmata, což následně umožňuje pochopit abstraktnější termíny, jako jsou například nulové morfy.
Každý týden pro vás vypouštíme nové video. Pokud se o něm chcete dozvědět co nejdřív, sledujte nás na Facebooku a na YouTube kanále #napotítku. Tady na našem webu najdete různé články nebo třeba testy. Chtěli byste video na téma které jsme přeskočili nebo nám třeba říct, co se vám nezdá nebo se vám líbilo? Napište nám na Facebooku nebo do komentářů na YouTube a hlavně sdílejte, ať i vaši kamarádi a spolužáci mají na potítku inspiraci.
Ať se vám dobře čte!